Thursday, February 27, 2014

SENYUM KAMBING

Assalamualaikum.. 
haih.. da lame tak berblogging.. semenjak ade anak, berbisnes, dan tukar unit baru di tempat keje, mmg bizii je memanjang.. arini terdetik nk bukak blog.. tersenyum kambing nengoknye.. sooooooo ketinggalan zaman.. huhuu... k la.. insyaAllah, ade mase, aku rajinkan tangan menaip.. bukan menulis,, ok.. peace yawww~

Monday, January 28, 2013

Kisah Detik hari-hari terakhir Siti Hajar Binti Ahmad Sabir

Assalaamualaikumwarohmatulloohiwabarokaatuh..

its been six month.. dah lame sangat dah  tak tulis blog nih.. banyak bende yg buat akhir2 nih.. cari duet lebih, anak yang makin membesar, komitmen yang makin bertambah, proses beli rumah dan macam2 lagi lah.. hari nih, tergerak nk tulis blog.. sebab 2 hari lepas, 27 januari 2012 (ahad) sebok belek fb sementara tunggu asar.. encik suami (yang dulunya dipanggil Sasabi) bertanya kan soalan yang mana Allah memberi jalan untuk aku membuka mata, hati dan minda..

Taufik: ade bace tak pasal Siti Hajar?
aku   :  tak.. nape? ade ape pasal siti hajar?
Taufik: tu la.. mende lain sebok bace.. asek tengok fb je.. meh org tunjukkan.
          (sambil die amek Ipad kt tangan aku, terus search, dan tunjukkan satu  
           blog kt aku..)
           bace betul2..
aku    : ok (sambil angguk kepala)

Setelah baca blog tersebut, ya Allah.. sungguh tersentuh! terus aku menangis di pangkuan suami tercinta.. mengenangkan begitu banyak dosa yang telah dilakukan.. terasa kerdilnya diri ini.. mase tuh, terbayang2 kan apakah nasib aku di akhirat nanti.. adakah neraka jahanam tempatku? layakkah Syurga Allah untukku? adakah aku akan mendapat syafaat dari Rasulullah agung?rasanya sekiranya Allah mencabut nyawaku pada bila-bila masa sahaja sekarang ni, aku pon tak sempat nk menebus dosa ku.. sekiranya diberi seratus tahun juga, belum tentu juga amalan aku dapat Allah terima.. 

Di sini, aku menyeru rakan2 , adik beradik, sepupu sepapat, saudara mara, yang singgah blog aku nih, dapat baca kisah2 detik Siti Hajar sebelum Allahyarhamah meninggal dunia.. bagi aku, rugilah tak dapat menyelami perasaan yang memberi kesedaran ni.. kerana dengan baca kisah ni insyaAllah.. ambillah masa wlaupun kisahnya.. sedikit sebanyak memberi peringatan kepada kita manusia yang sentiasa alpa..



Bismillaahirrohmaanirrohiim~~

Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah) dan saya mengambilnya dari blog rakan Allahyarhamah. Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca. 

_________________________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya


SITI HAJAR 
                                                                                                                
Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah 

Thursday, June 14, 2012

LELONG LELONG!!

Assalamualaikum...

actually dah tak tahan nih..
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRGGHH!!! ( jerit kuat2 kasi pecah cermin )
tak sabau betol nk kongsi citer nih... 
aku      : kome tau tak??
korang : tak tau.. cakap lah..
aku      : ish.. membuak2 lam kopalo hotak den nk bagitau nih!!!
korang : iyo laaa,, copek la gitau.. ingat ado maso ko nk baco blog ekau nih??
aku      : ok... tak yah bace.. bai!!

hehehhe.. nih aku ade la satu pengalaman yang aku tak penah aku alami doooow~~ siyes best!.. baru2 nih, Pan Pacific ade wat lelong barang hotel die yang kat KLIA untuk seme staff MAHB (Malaysia Airport Holding Berhad) Sapo eh yang kojo MAHB neh? tok lain tok bukan laki den la jang!~~ sapo laie..( macam la pandai sangat cakap nogori kan? ngade jek) hee~~ actually Email dari Pan Pacific Hotel tu encik Tofik dah buang.. tapi tetibe office mate die, Che' Ma ade gtau die yang Pan Pacific wat lelong barang hotel sebab hotel tuh nak wat renovation.. perrghhh.. jenuh laki aku cari balek email tuh.. seb bek ade lam trash... hee~~ bile negot list barangan hotel tu,, PEERGGGHH!!! memang gile ah!! seme murah2 beb!! tak de sape lah yang sanggup jual barang serendah tuh!! bayang kan pengurut kaki Ogawa herga RM1500 jadik RM36  je beb?? sape nk kasi? kan? kan?

seme barangan lelong tuh dibuat di Kedai Kaki Lelong di Petaling Jaya.. perghh.. sesat barat carik jalan nk pegi sane.. seb bek la ade Google Map yang sangat berguna. mengkasehh..

barang murah punye pasal, kitorang pegi pagi2 bute lagih kt sane.. Lelongan barang start kol 1030a.m.. sesat punye pasal, kitorang sampai kol 9.30 am.. ramai gile manusia MAHB yang datang!! tetibe terkejut Encik tofik nampak officemate die pon ramai yang menuggu,,, hahaha.. 



lori baru sampai? bile leh amek barang nih :(
sanggup bawak anak n baby sebab barang murah gile!
suasana sungguh hening, akak akak, makcik makcik, abang abang ye keje MAHB ramai yg datang.. ramai yang sanggup cuti arinih ntok datang!! mereke mereka yang target untuk membeli barangan yang besar pon siap panggil lori datang, kongsi ramai2 bawak balek rumah!! Almaklomlah, rumah dorang dekat2 je masing2 kebanyakannye kt KLIA area sepang, Kota warisan,ect..


kol 10.40 baru lori turunkan barang die kt basement parking.. adoyaii.. dah penat tunggu lame2 beb.. nk loading barang kasik turun dah 1jam 30 menet.. 
nk cite panjang sangat laa nk tulis.. korang layan je pic kt bawah nih.. yek? 


fuuhh.. memang GILEEE!!... ade akak tuh siap berebut kerusi makan.. kitorang yang tengok nih  pon heran gak camane die leh rembat 8 bijik kerusi makan.. padahal, sorang staff boleh beli 3 barang jek.. siap marah ade orang len amek kerusi die .. siap cakap "eh.. itu kerusi saye laa!! dah baya taoo!!".. siap panic seba satu lagi kerusi ilang kene rembat oleh org len.. hum.. nk wat camane.. dah die datang sorang2, xde orang yang nk jage barang die..  mase die g baya tu, orang len amek la kerusi die.. sebab tuh aku kelek je Ottoman  and railing towel yang aku dapat capai tuh kehulu kehilir sambil ushar barang ape lagih yng nk amek..


Diorang cite pada hari yang sebelomnye, ramai yang agresiff.. berebut sehingga rosak perabut.. hum.. arinih, keadaan lebih terkawal bile dah di remindkan.. pastu, ade yang siap cop barang dengan tampal sticker "SOLD OUT" pada barang yang diorang nak.. tak fair bagi yang datang lambat, tak dapat barang yang best.. dah la tempek sticker "SOLD OUT"  atau "PAID" tuh pada 10 barang.. patutnye 3 barang je leh amek.. dats why ari yg aku datang nih, Wakil MAHB yang menguruskan program lelong nih cakap " No tagging!! once u got ur barang, pick, take care of it, pay them, and terus bawak keluar.." .. 


heee~~~ satu pengalaman yang best tak dapat aku lupekan.. antara list harga barang lelong yang aku ingat adalah:


pengurut kaki ogawa RM36
1 seat Sofa RM12
Ottoman RM2.40
hair Dryer Tefal RM1.20
tray kayu RM0.36
cermin panjang 5'x2'  RM1.80
Iron Tefal RM1.20
railing towel stainles steelRM1.20
tilam RM?
divan  RM?
bla bla bla...


dan banyak lagih list barang yang aku tak ingat lah harga die.. ade la dalam 100 jenis barang. satiap floor hotel Pan Pacifik ade 50-60 bilik.. satu hari, 1 floor, 2 trip die wat.. lelongan dibuat dua kali pada 10.30am dan another time is on 3pm.. Kedai Kaki Lelong nih dibuka pada 10am-7.30pm.. memang hari2 staff MAHB datang beli barang.. closing date adalah arinih.. esok, Lelongan dibuka pada orang awam.. kalo korang nak, jangan lepaskan peluang rembat barangan nih!! rugi wooo!!!!


alamat die tak ingat aku.. sebab email tuh staff MAHB je yang dapat.. tak pe.. cube google map yee.. taip ' KKLtrading' atau 'kedai kaki lelong'.. tempat die adalah di Ara Damansara, Petaling Jaya.. 


slamat maju jaya!!








Wednesday, June 6, 2012

CUTI SELAMA SEPLOH HARI!! - Episode 4 (Femely dari Kelantan bercuti kt KL)

DAY 3 - Monday, 28 May 2012
lepas kenduri kawen kat Jengka tuh, kitorang balik Cheras ari Isnin petang.. sebab Tofik dah kene balik keje kt Penang dah Esok harinye(Selasa).. dan esok harinye jugaklah Femely aku dari Kota Bharu akan sampai sinih nak bercuti.. heee.. 

Mase on d way balik heading to KL buat pertama kalinye kitorang singgah gerai Durian.. kalo dulu, asek tengok je sambil lalu.. kalinih, kitorang singgah dan makan terus kat situh! best gak.. kitorang makan Durian Musang King ke hapekebende tah.. saje amek feel.. makan tepi jalan.. mase nih, Syaheerah tido nyenyak gile lam kete, so, die xde lam scene kali nih.. maap ..
owh songoh lazat sekalleeyhh!!!

DAY 4 - Tuesday, 29 May 2012
So, ari Selasa tuh, lepas Tofik betolak pegi Penang paginye, then aku fetch femely aku kt LCCT Airport belah petangnye.. heppy sangat dapat  jumpe adik beradik aku n Ummi Baba terchenta!! tak sabar nk g jalan-jalan esok harinye.. Ye lah, dah lame tak berjalan same2.. last aku balik Kelantan ngan hubby mase bulan Disember arituh... Rindu la nk spend time.. nk kongsi2 cite same2 femely.. hmm.. miss d old time together..

Actually aku dah plan lame dah untuk dorang bercuti kat sinih.. saje nk bawak adik adik dan parent aku berjalan makan angin same2 just like old days.. lately, diorang kurang ade entertainment pegi jalan2 .. so, aku plan la Last September 2011 bile Air Asia kluar tiket murah.. sorang dapat tiket RM18 je doooo~~ tiket bas pon dah RM 40.. perghh..  mmg berbaloi lah nek flight skarang nih.. tak de la berasap punggung time travell.. :) ..  seb bek tiket dapat beli tiket murah time cuti skolah nih.. untung leeee~~

tapi sedeh jugak bile encik Hubby takde bersama, die kene keje kt Penang.. Then ade sorang adik aku, Syakirah yang dok kt Johor tuh pon tak dapat datang.. humm.. rindu gak nk jumpe Baby Aminah!! leh wat kawan ngn Syaheerah.. Sorang lagih adik aku kt UUM Kedah, Adib pon tak leh datang sebab ade presentation kt UUM.. so, tak cukup la korum kitorang.. 

DAY 5 - Wednesday, 30 May 2012
Hari nih, hujan lebat gile plak pagi2.. adoyaii.. kitorang plan ntok pegi Zoo Negara pada pagi nih.. so, terpaksalah cancel..  last2, aku ajak Ummi and adik2 pegi Econsave.. sebab nk beli barangan untuk aku wat makan malam nih.. aku ajak seme femely aku yang ade kt KL nih.. banyak gak habes duet beli barang.. sebab masak sendiri kan.. ingat nak tempah nasi kukus.. tapi tak jadi sebab dah lambat order.. heee~~

Lepas Zohor, Hujan benti.. Alhamdulillaahh.. last2. kitorang g jalan Putrajaya.. pergh.. aku pon tak penah Jalan-jalan kt Putrajaya walaupon jarak hanya 10 menet je dari rumah.. hee.. 
 pandangan kt Jambatan hapekebende tah..

 Masjid besi.. Smayang kat sinih Feel gile beb.. nak nanges rasenyeh!!

n alots of places.. :p

 rugi btolla takleh jalan2 pagi tadi.. so, arinih just leh pegi Putrajaya jerr.. em..('___')

balik je rumah, sebok plak aku, Ummy n Aisyah masak2 kt umah.. dah lame tak berasap dapo nih!! almaklomlakan, dok 2-3 orang nih lagi jimet beli makan kt lua jerr... Malam nih ramai yang datang.. semua saudara mara kt KL nih datang kecuali femely Ayah Cik aku yg dok kt Bandar Tun Razak tuh sebab die balik kampong emergency disebabkan anak sulung die, Haidar baru jer melahirkan baby Boy, cucu pertama Ayah Cik.. Tahniah!!

So Malam tuh happenin gak lah.. best bile femely kiter gather gather nih kan.. seme bende nk citer, gurau senda, geli geli, hahaha, hihihi, hohoho gitteww~~

Malam nih actually wat gathering + "Bithday Syaheerah Humairaa' Versi Femely aku la pulak".. ye la kan, hasrat hati bile nk wat makan besau, bio seme sanak sodare, kawan kawan, jiran jiran datang.. (macam nk wat kenduri kawen plak) apokandayo, time plak tak keno, lagipon, rumah kite pon sekangkang kera jek.. so, terpakse lah wat phase by phase.. aritu dah wat kat Jengka, Kampong encik Tofik versi "Bithday Celebration versi femeli Encik Tofik" semasa kenduri kakak die last 4 days.. hahahahha.. xpe.. janji seme org merase aku wat makan2.. next phase will b celebration firth frenz n fellas.. heee~~ lame tak wat makan2 ntok frenz n fellas nih.. almaklomlah mase bujang dulu rajin bobona den wat party kt rumah.. semenjak berhijrah koje KL nih, lom sempat lagi nk blanje kawan2.. hee~~ dun worry all ma buddies.. nnt kite invite yee~~ aku nk wat gak celebration 'gabongsemeskali'  Bithday Syaheerah + 3rd Anniversary kitorg + Birthday Aisyah..kite blasah semeee!! AARGGGHHHH!!!

ops.. sori.. Mak Jemah dah terpesong cite jaoh2 nih.. okeh.. cite sebenar adalah pic kt bawah nih.. scroll bawah2 kasik muntah tengok pic banyak sangat.. 
d summary of b'day pharthay..

makcik makcik aku n cousin seme pakai baju kurong.. almaklomlah, baru balek kejee... arinih kan ari rabuu~~ seme org keje.. aku jek yg gatal nk cuti. :p
(suke ati aku lah nk cuti.. ko sebok what the fiiisshh??)

stakat cite arinih, rupenye dah 5 ari cuti nih.. lagi 5 ari punye cite.. peerghh.. muntah la org nk bace.. tak pe.. tak yah bace.. view je.. ok? ok.. bai..




Tuesday, June 5, 2012

CUTI SELAMA SEPLOH HARI!! - Episode 3 ( Wedding Day Kak Hawa)

DAY 2 - Sunday , 27 May 2012
Harinih, hari yang bersejarah bagi kakak ipar aku yang sudah bergelar Isteri pada semalam harinye setelah diakad nikah pada pukul 2.30 petang.. hehe.. pagi yang ceria, bangun dengan penuh semangat!! Syaheerah pon bangon awal pagi gak.. mlm td kitorang tido dalam bilik pengantin sebab rumah penuh ngan sedare mare.. spesel kite dapat tido bilik pengantin.. tp kite tak pakai cadar pengantin la kan.. nnt kotorr.. hee~`

bangun Pagi, Syaheerah merengek sket cam bese.. so, aku pon pujuk die ngan tunjuk hadiah yang die dapat daripada sambutan harijadi die semalam.. die dapat la satu hadiah.. Piano mainan.. (sempat plak kakak iparku carik hadiah petang petang semalam bile kitorang bagitau nk wat birthday celebration) n duet seploh engget.. oklah.. wat harijadi tuh pon bukannye rancang pon.. n kite pon tak  harap pon untuk dapat hadiah.. sebab saje2 je nk rai sesame keluarga alang2 semua orang ade kat kampong mase kenduri nih kan.. 

nih la pic die bangon tito.. geraaaam sangat!! rase nak geget geget budak nih!!

aku suke muke die mase pegang duet seploh engget tuh.. moncoooong je molot diee... Eeee geramnye!!

Pastu, dah wat testing piano seme, kitorang nk g mandi plak.. kt bawah nih adengan die nk turun katil.. hishh.. aku nih seme mende lah nk amek gambo kt die.. excited plak akhir2 nih  sebab dah setahon kan, rase macam seme mende nk record, nk tempek je pic die lam album kasi penuh.. sian kt aku kan? ye lah.. baru ade sorang anak, bile anak ke-dua nanti, tak tau lah aku sempat ke tak wat seme bende nih.. hahahahha...

Aku mandi ngan syaheerah lam bilek air mak mentua .. kat sinih, aku memang kene mandi same ngan Syaheerah.. ye lah, sebab kite pegi rumah orang nih bukanye ade semua peralatan lengkap macam kat rumah kite.. kalo kt umah kite, ade bath tub, kusi duduk, bidet, mandian lengkap, ect.. kite mandikan die pon tak kuyup.. kalo balik kampong  je, memang ngan aku2 skali mandi ngan die sebab Syaheerah nih tak reti nak dok diam!  memang lenjun habes la kain baju aku kalo mandikan die tanpa bathtub , bidet bla bla bla.. hahhaha.. mane tak lenjun nye, kalo aku jirus air kt kepala je, sebok nak peluk aku.. sejuk agaknye.. kalo nak basoh berak lagilah.. Yaaa Ampon.. sebab die nih tak reti nk dok diam, kadang2 tercalit "poo poo" die kt baju aku .. adoyaaiii... tak pe dear,  Ibu sayang kamoo.. seme pon ibu sanggup buat.. semoga jadi anak yang solehah yee..

heee~~ panjang plak cite.. lari dari tajuk sebenar..

nih, kite cite plak pasal wedding kak Hawa nih.. Tema Warna adalah hijau turqois & biru turqois (betul ke ejaan nih? ah,..lantak lah.. malas nk google).. santek la kaler nih.. baju beli sedondon.. dorang beli baju kt botik Peace.. baju yaang aku pakai tu harganya RM89.. seb bek Encik Tofik bayarkan.. (pengantin xdayo nk sponsorkn.. banyak bondo len lae nk spend.. ) heee~~ mengkaseehh :)

Pergghh.. penat mem-photoshopkan seme pic yang selected selama dua jam.. nih je lah mende yg nk di kongsi.. kepade anak2 sedare, kalo mane2 pic yg xmasok nih, sebab xde.. hehee.. camera korang banyak kan? nnrt jgn lupe masok kt fb yeeee~~~ 

p/s : Tahniah sekali lagi kepada Kakak Ipar kesayangan!! semoga bahagia, dunia dan akhirat!!

ok bai!


CUTI SELAMA SEPLOH HARI!! - Episode 2 (Birthday Syaheerah)

DAY 1 - Saturday, 26 May 2012 (nite)
Hah!! dah lepas akad nikah siang tadih, malam tuh kitorang wat sambutan harijadi Syaheerah humairaa' heeeee.. dah besau dah anak aku nih.. saje nk blanje anak2 sedare n femely makan kek n KFC.. so, sambut lah lebeh kurang.. lam pic nih ade budak2 je.. sebab orang lain sebok dok masak ntok kenduri and sebok wat gubahan hantaran, goodies, ect.... hahaa~~

fuhh penatnyee lah layan budak2.. Syaheerah pulak suke main belon.. esok harinye, kenduri kawen kak Hawa.. nnt kite cite plak pasal wedding tu yeee.. (actually malas nk cite.. bialah gambar yg menceritakan segalanyaa) hahhaha

ok bai!

CUTI SELAMA SEPLOH HARI!!!! -Episode 1 (Hari Akad Nikah Kak hawa)

OWH OWH OOOOWHH!!!.. cuti sekolah datang melanda lagih!!.. banyak nyeeeeeeee lah cite yg nk di citer kan.. tapi tak terlarat la kan..  dah masok opes balek nih baru leh update blog setelah sekian lame terkubur.. penat beb bercuti.. pegi sane sinih, urus itu ini... pergghh.. aku rase, keje lagi rilex.. hahah.. 


DAY 1- Saturday, 26 May 2012
Last Jumaat, aku balik ke Jengka 1, Pahang.. kampong encik Tofik.. sebab ari sabtu, majlis akad nikah kakaknye berlangsung.. heheh.. so, maleh nk panjang cite, tengok tengokkan je lah gambo-gambo kt bawah nih.. macam Yuna cakap, "there's a song n every image".. kalo ayat aku plak "there's a story in every image" ceeewahh!! layaaann~~


gambo den pon sekoping je.. sobab den jadik juru-gambo kaaaan :p

Pape pon, tahniah kepada kakak ipar kesayangan, Kak Hawa kerana dah jadik Isteri kepada Suami terchenta, Abg Asrul.. semoga menjadik Isteri Mithali.. nnt datang dok KL jangan lupe salu datang umah kite yeek..