Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, April 23, 2012

WEEKEND ACTIVITY AT HOME

SABTU...

arinih, kitorang kemas rumah .. penat woo.. sebab En. Taufik dah nk kene pegi Penang balek dah.. so, kene la kemas rumah dulu.. kalo tinggal rumah bersepah, aku dah tak sempat dah nk kemas rumah sorang2 sebab nk kene layan si kecik sorang tuh..

so, pada hari sabtu, aku kemas rumah, basoh baju, sidai baju, masak, bla bla bla.. sampai lah petang, tofik kerjakan landcape sekangkang kera kitorang.. die trim pokok rambutan , pastu buang sket pokok-pokok 'fox tail palm' bukan ape, pokok tuh macam dah banyak sangat membiak.. hehee.. Actually, kitorng nk tambah lagi pokok-pokok untuk ditanam.. almaklomla angin tengah kencang, mood berkebun masih ade.. ceewah!!

bile dah potong tuh, clear sket jadiknye.. tp dah macam kurang pokok.. InsyaAllah, fasa seterusnya akan start balek bile tofik balik dari penang lagi dua minggu.. heheee.. xkose aku nk berkebun sorang-sorang.. :p

sekali lalu la motor eskrem .. aku dok lepak ngn syaheerah kt atas moto depan umah time tuh.. maka berkumandanglah lagu eskrem kegemaran.. hahhaha

"Mat Kool, Mat Kool, kawan ku,
mari kita ikut, Mat Kool! 
main-main, selalu !
syoknya, syoknya ada Mat Kool!"
maaf.. pic muka aku terpakse dipotong.. heheee.. xpakai tudung time nih... (salu je xde pic aku kan? aku xsuke ngat amek gambo kot..)  So, aku beli la eskrem  Tropicana Lime Vanilla.. Yaa Ampon.. berebut Syaheerah nk makan eskrem ngn aku.. die dah pandai sebut 'nak!' dah skarang..  saket perot nnt tak tauuu~~

bile dah kol 6.30, kitorang pon benti,, dah nk kene siap2 mandi untuk maghrib plak... aku pon mandikan Syaheerah.. arinih, saje je nk main2 buih ngn die.. sebab weekend kan ade banyak mase... arinih pon panas sket.. so, kasik die berendam lame sket main air.. heheee..
sebab aku sebok dok amek pic die, tak sempat nk halang die daripada makan buih .. hahahahha!!

AHAD..

Bangun awal pagi, sambung lagi kemas rumah (sepah btol rumah aku nih!) tofik mop lantai.. arinih plan nk makan ikan bakar for lunch time!! waah!! xsabar nk bakar ikan.. xpenah lagi bakar ikan kat umah.. hehee.. so, tengahari kol 11.30 kitorang keluar la pegi 'pasar borong NSK' kt Balakong tuh carik ikan segar n sayur mayur... 

pegi NSK kejap je.. skali, kitorang kene beli besi grill untuk kepit ikan tuh... Ya Allah buang masenyeee lah pegi carik mende tuh.. tak jumpe2!.. dah 4 kedai kitorang pegi, xde!! sampai lah jam dah pukol 2.. ish.. kalo  tak beli, susah plak nk bakar ikan tuh.. takkan nk letak je kt atas besi dapur grill tuh.. nnt xleh pusing-pusing ikan... melekat kt grill.. at last, frust gile tak jumpe pengepit ikan  tuh.. kitorang balik dengan hati yg ralat.. ye la, ikan dah beli nk bakar.. tapii alat xde..

bile dah sampai umah, AKU letak seme barang yg nk masak tuh kt atas table top kt dapur.. skali ternampak la pengepit ikan tuh tersangku kt dinding... Yaaa Allah.. asal tak perasan ade mende alah tuh kt umah? adoyaii.. membazir mase kt tengah jalan carik mende tuh.. so, ding dong ding dong, kol 3 baru start bakar ikan.. tofik yg bakar ikan.. aku letak syaheerah kt atas baby chair, aku masak sayur campur, lala masak pedas, wat air asam n sambal.. hehee.. actually tangan dah ketar2 sebab lapar.. ye lah, dah  kol 3 baru nk start masak lunch?? adoi.. 

kt bawah nih adalah all d dishes yg kitorang wat.. hehee

bakar depan umah je.. pengepit tu lah aku jumpe tergantung kt dinding tuh.. hahah.. actually pengepit tuh aku bawak dari aku bujang lagih.. sebab dah lame sangat tak pakai, lupe plak ade mende tu.

ikan bakoooorrrr and pengepit ikan dari zaman bujang :p

air asam... tomato+bawang+perah limao+air asam+sambal belacan

lala masak pedas... 
errr...maap.. kuali nih pon dari zaman bujang..dah 8 tahon.. itam banyak aee~~

sayur campur 
brokoli+baby corn+baby kailan+green peas+lada benggala+cendawan & bawang
sedap wooo~~

ikan bakar 6 ekor semenyeee~~ nyum nyum...

kitorang siap kol 5 ptg.. sebab syaheerah merengek mase tengah masak.. terpakselah dodoi die tidur dulu sebelum habiskan masakan aku.. tangan ketar gile.. tenage dah abes.. ppergh.. tapi bile makan, macam dah 3 hari tak makan! sebab lapa sangat.. lepas makan, terbongkang seme depan TV.. dah macam ular sawa kekenyangan katekan..

nilah aktiviti kitorang ujung minggu nih.. banyak luang masa bersama tersayang.. ye lah, sedeh bile Isnin nanti, tofik dah nk pegi penang.. sob sob :'(

seblom penutop, sila lah layan gamba ruang tamu kitorang yg kitorg kemas tu.. tp aku tak amek la pic seluruh rumah.. kebetulan weekend baru nih deco-deco ruang tamu beb... ubah kedudukan kusi, meja, sofa sediaada.. kalo rumah sendirik nih, dah lame aku beli macam2 ntok rumah.. tebuk sane tebuk sinih.. tp apekandaye, rumah sewa :(.. ok! yalaaaann~~



alamak.. baju tersangkut kt kusi malas sbb ready nk pakai nk g keje esok harinyee~~

ok bai!

No comments: