Thursday, March 31, 2011

KETE ROSAK, POKET RABAK..

Arinih, kitorang g keje lambat sket.. skali mase nk g keje tuh, kete bergegar semput.. 
http://matcuoi.comHahh!! Assudah... apekehal pulak kete nih.. baru je pakai 2 taon setengah oooooii....
tengok gayenye, macam plug kete yg terbakar mcm kete savvy aku dulu.. 


kitorang pon bawak laa g bengkel.. dari pukul 9 sampai pukul 12 tengahari, pomen tuh xleh nk kenal pasti gak ape yang masalahnye kete kitorang..aku da panas gile d dok bengkel.. maklomla orang ngandong nih selalu panas.. last2, di bukak korek2 enjin, katenye pomen, valve yg bocor..
tention tengok kete rosak wooo~


http://matcuoi.comsekali ambek kau!!.dekat RM700 kitorang nk kene spend ntok kete kali nih!!
 waaaaa!! banyak nyeee!! Rabak la kitorang kali nih!.. mampos laaaa~~
Tofik da tension da.. ye la kan, kitorang da abeskan duet kitorang beli barang bakal Baby kitorang... memang duet poket kitorang tinggal ngam2 ntok belanje sampai ujung bulan je nih!! ye la,, kitorang belanje seme barang baby sebab bulan depan, nk save ntok deliver baby nanti,, mane tau nk kene operate ke, nk kene pakai banyak duet gak tuh.. huhhh~~
mampos..


nak tak nak, kene baiki jugak kete tuh... kalo tak baiki, xleh jalan gak. aku pon tatau la mane tofik nk cekau duet ntok baiki kete tuh nnt.. pomen cakap kene tinggal kete selama 2 ari kt bengkel.. humm.. maknenye, tak g keje la kitorang ari nih.. da xde kaki... pomen anta kitorang balik umah je..


Sampai umah, lakiku termenooong je sepanjang ari.. sian die.. de baru je beli kete 2 taon setengah.. die tak sangke la mende yang tak patot rosak tuh da boleh rosak.. terkene plak time kitorang ngah rabak nih...


xpe sabi, sabar k. ini seme ujian dari Allah...


Esok, tompang kak Gayah(Tuan Rumah) g keje..pagi2 bute kol 6.30 lagi da kene kelua umah.. hahaha..
http://matcuoi.compeace..

Monday, March 28, 2011

Tren lambat..

versi klate..

Astaghfirullohal'aziiim..
bakpo laaa malang sunggoh hari nih.. aku pisoh naek tren awal aghi nih.. tapi gak, tren pulok masa'aloh.. dok mmain bghetti2 pah sudoh.. pah gak bilo nyo nok sapa pak kkijo nyooooh? 


doh la xdok orey offer aku dudok..walaupon orey jatey hok duduk depey aku.. dio wak tak tok tahuuuu jah.. betapo desperatenyo aku nok duduk sebab kaki aku kebah ddok'oh doh.. sakit tuley blakey lagih, sakik punggong lagih, maklumlah nok 8 buley dok kito ngandong.. naik pening doh ppalo otok ngey ppalo lutuk.. oghe sumbak2 daley tren.. lemah doh ghaso tok leh nok nnapah.. 


ado la daley 20 menet tren bghetti.. adooow la... sapa kt stesen salak slatey(salak selatan), ado la jugok manusio hok nafasnyo bbau busuk,.. ohhh~~ tok tehe aku.. 


doh la ado sorey cino jatey nih dok nyandar kt tiye(tiang). payoh la aku nok pegey tiye.. doh la body dio ppeloh! .. geli pulok rasonyoh!...ikut daley hati, nok jah aku sound dio "encik, boleh tak jangan menyandar kat tiang nih? saye tak leh pegang tiang nih la.. orang lain pon nak pegang tiang nih jugak".. tapi takdok aroh la aku nih nnakuk( penakot) .. 


maso tren bghetti sebelum stesen chan sow lin tuh, tok tehe doh aku.. nok pitey llolo doh raso.. skali, ado la jugok sorey cino ttino prihatin napok aku nok pesey.. dio cuit jatey hok duduk tuh, nok suroh aku duduk.. Alhamdulillah.. buleh la jugok aku duduk akhirnyo..tapi gak, walaupon buleh duduk, aku nih semput gilo doh.. aircond pom tok sserro doh .. oghe ghama sangak bakali.. panah tok leh nok kigho lah.. dengey bbau napah busuk lagih, bbau ppeloh oghe lagih,.. tuhey(Allah) je lah hok tahu.. aku nok mutoh, tapi tehey..


bilo tren sapa dekak stesen msjid jamek, baghu lah lego sikik tren.. ghama lah manusio turun stesen nih mugo pakak nok naik tren Putra Lrt blako nyoh..


aku sapa opes pom lambak.. punchkad aghi nih 8.32pagi.. huhh~~ lambak sokmo buley nih..

Friday, March 25, 2011

30 weeks pregnant

Perkembangan fetus - hamil 30 minggu

Ditulis untuk BabyCenter Malaysia


Paru-paru bayi anda dan saluran penghadaman hampir matang sepenuhnya. Walaupun bayi anda mungkin lebih perlahan dalam menambahkan ukuran panjangnya dari sekarang (dia berukuran 15.7 inci / 40 sentimeter dari mercu kepala ke jari kaki sekarang), dia akan terus menambahkan beratnya sampai masa dia dilahirkan. 
Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Pada minggu ini, bayi anda terus menerus membuka dan menutup matanya. Dia sudah boleh melihat apa yang sedang berlaku dalam rahim, membezakan cerah dari gelap dan boleh juga mencari punca cahaya. 

Jika anda memancarkan lampu suluh ke atas perut anda, bayi akan menoleh kepala untuk mengikuti cahaya itu atau menghulurkan tangan untuk menyentuh cahaya yang bergerak itu. Beberapa penyelidik berpendapat bahawa mendedahkan perut anda kepada cahaya merangsang perkembangan visual. Namun, jangan pula mengharapkan penglihatan 20/20 di masa bayi dilahirkan - bayi baru lahir hanya boleh melihat setakat jarak lebih kurang 8 hingga 12 inci / 20 hingga 30 sentimeter. (Kanak-kanak yang mempunyai penglihatan normal tidak mencapai penglihatan 20/20 sehingga umur antara tujuh hingga sembilan tahun.) Untuk melengkapkan gambaran perkembangan ini, bayi anda sudah mempunyai bulu kening dan bulu mata. 

Lebih kurang satu setengah pain / sekitar satu liter cecair amnion sekarang mengelilingi bayi anda tetapi volum ini akan menyusut apabila bayi membesar dan ruang dalam rahim bertambah sempit baginya. Apabila anda dan bayi anda menjadi semakin besar, janganlah merasa takut pula jika anda merasakan sesak nafas, atau merasakan seakan-akan anda tidak mendapat udara yang mencukupi; ia hanya uterus anda menekan diafragma anda. Bagaimanapun, di akhir terowong gelap yang dilalui ini, ada cahaya. Di 34 minggu kehamilan (atau sejenak sebelum pelahiran, jika kehamilan ini yang kedua atau ketiga bagi anda), kepala bayi anda akan bergerak turun memasukki pelvis anda dan terus mengambil posisi yang sesuai untuk kelahiran. Ini akan melegakan pernafasan dan pemakanan anda. 

Friday, March 18, 2011

29 weeks pregnant

Perkembangan fetus - hamil 29 minggu

diambil dari BabyCenter Malaysia


Berat bayi anda lebih kurang 2.5 paun / 1.1 kilogram dan ukuran panjangnya 15 inci / 38 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bagi lelaki, testikel menurun dari tempat berdekatan buah pinggang lalu merentasi groin dan terus ke skrotum. Bagi perempuan, kelentit masih menonjol sebab belum lagi ditutup oleh bibir vulva yang masih halus. Ianya akan membesar dan menutupi kelentit dalam minggu-minggu terakhir sebelum kelahiran. 

Kepala bayi anda semakin besar, dan pertumbuhan otaknya adalah amat pantas pada masa ini. Hampir kesemua bayi menunjukkan reaksi kepada bunyi menjelang 30 minggu. 
Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Keperluan pemakanan bayi anda akan berkemuncak semasa trimester ketiga. Anda akan memerlukan sejumlah besar protin, vitamin C, folik asid,zat besi dan kalsium (lebih kurang 200 miligram diserapkan ke dalam kerangka tulang bayi setiap hari). Jadi, makanlah makanan yang kaya dengan nutrien-nutrien ini. Kerangka terus mengeras dan otak, otot-otot dan paru-paru menjadi semakin matang. Dengan itu, lihatlah panduan makanan sempurna kami bagi memastikan anda mendapatkan mineral dan vitamin yang mencukupi.